Ia · Poveştile mele

Ia (1)

girl-station-train-Favim.com-520928Am coborât din autocarul care m-a adus de la Bucureşti la Piteşti. De cum am pus piciorul pe trotuar m-au năpădit amintiri din studenție. Dacă mai mergeam puțin și apoi începeam să urc panta aş fi ajuns la facultate. De fapt, câteva studente chiar coborau acea pantă Ah, cate amintiri… oare or chiuli de la LFC ? Hmmm. Traversez. Vechea clădire a gării a fost demolată. În locul ei e una noua… păcat, clădirile vechi sunt mult mai frumoase, au un farmec aparte și o poveste proprie.

Îmi iau un bilet pentru trenul ce urma să plece spre satul bunicilor mei, S. Aștept cuminţică pe peron. Deodată aud o voce ușor pițigăiata, mai bine spus, seamana cu o tablă zgâriată. Da, era ea, ţaţa F. … exact de ce aveam nevoie, o tovarăşă de drum enervantă şi iscoditoare, pffff o fi nepoliticos dacă mi-aş băga căştile în urechi şi aş ignora-o tot drumul (căci sigur se va aşeza lângă mine, ca-ntr-una din legile lui Murphy)? Are faţa zbârcită, iar cateva fire de păr argintiu ies din basma. E îmbrăcată ca toate femeile de la ţara duminica sau când pleaca la oraş: nişte ciorapi groşi, o fustă neagră, o bluza subţirică cu un imprimeu floral uşor fistichie pentru gusturile mele şi… cum ar spune ea un „taior”, de basma am menţionat deja. Ce ar mai fi de spus despre ea? E o bătrânică tipică, uneori chiar simpatica (dacă îi ignori vocea şi iscodeala). O salut politicos.

Trenul sosește. Se urca și se așează chiar lângă mine. Nu voi putea să o evit… biata de mine, ce călătorie mă așteaptă.

Cu puțin timp înainte de plecare, în compartimentul nostru mai intră o băbuță. Cocoșată, cu faţa și mai zbârcită, îmbrăcată în costum popular (asta e ceva ce nu mai vezi zilnic). Are o ie frumoasa alba cu broderie albastra, o fota tot albastră ornamentată cu fir argintiu și o basma albastra, simplă). Ţaţa F. o salută.

Trenul începe să se miște încet. Treptat, Pitești-ul se pierde în zare. Trecem printr-o câmpie plată, verde, apoi totul începe să capete diverse forme, ajungem în zona de deal. Totul e de un verde superb. Soarele strălucește puternic. Pe un câmp, niște vaci pasc în liniște. Trecem pe un pod, sub el un râuleț curge lin spre a se uni mai apoi cu Argeșul cred (…) dealurile devin din ce în ce mai înalte, dar totusi patronate de un verde orbitor. În zare, se conturează munți acoperiți de brazi…

Totul e într-o armonie perfectă, mai puțin vocea ţaţei F. care mă zgârie pe creier. Din fericire, vorbește cu băbuța care s-a urcat mai devreme. E interesantă, emană o căldură aparte în costumul ei popular, pare ruptă dintr-o fotografie veche. Mi-ar plăcea să o decupez și să o lipesc undeva, pe un peisaj ce îl zăresc pe geam, poate pe prispa acelei căsuțe mici, albe, cu pridvorul rosu… cred ca costumul ei albastru ar contrasta frumos… și un fuior în mână…

Am ajuns la destinație. Băbuța o ia spre stânga, eu și ţaţa F. spre dreapta.

– Cine era acea tanti?
– Nu o mai ții minte pe Marița?
– Marița?
– Da, nu mai știi, când erați mici vă jucați în curtea casei ei. Cea de pe vale, cu multi zarzări.

Brusc zeci de amintiri mi-au venit în minte. Amintiri despre o băbuță caldă, ce ne lăsa pe noi (copii de pe uliță) să ne jucam în curtea ei chiar dacă făceam o gălăgie de nedescris. Şi atunci, ca acum purta întotdeauna numai costume populare. Apoi s-a îmbolnăvit iar fiul ei a luat-o la București. Cum am putut uita totusi de aceasta etapă a copilăriei mele? Pe măsură ce timpul trece, anumite lucruri se estompează, își pierd din importanţă, le facem uitate… până când, într-o zi, se trezesc la viaţă o dată cu nişte curiozități mai vechi sau mai noi… Da, curiozități, căci, mereu mă întrebam de ce purta ea costum popular când nimeni altcineva nu o mai făcea?

[…] Au trecut doua zile de când am ajuns în S., curiozitatea scriitoricească a început să nu-mi dea pace și să mă îndemne să cercetez.

10 gânduri despre „Ia (1)

  1. ce frumos…si mie imi este dor de toti vecinii mei de la tara, fie ei babe sau mosi, copii sau adulti. Mi-e dor si de cei ce ma alergau cand mergeam la furat de poame…

Lasă un răspuns

