Cafeneaua Soarelui

Lumea în 196 de cărţi

20101115131324_cb1Starea mea de sănătate nu-mi permite să ies, așa că vă invit pe voi, dragii mei, în cafeneaua de pe străduța mea însorită. Dacă nu vreți cafea la ora asta, mai avem și sucuri sau ceai. Eu, mă voi mulțumi cu o ciocolată caldă. V-ați așezat confortabil? Ați comandat? Da? Bun… Și, bineînțeles, acum urmează discuția. Despre ce credeți că vom vorbi azi? Despre cărți – mai exact, despre demersul unei scriitoare de a citi câte o carte din fiecare țară într-un an! Astfel, a ajuns să viziteze lumea în 196 de cărți… un număr destul de impresionant, nu?

La începutul lui 2012, scriitoarea britanică Ann Morgan s-a hotărât să înceapă această aventură după ce a observat că nu citise decât cărți scrise de britanici, americani, australieni, indieni stabiliți în Regatul Unit… nici măcar o singură traducere. Astfel a întocmit o listă cu toate cele 195 de țări membre ONU, la care a adăugat și Taiwan-ul. Apoi, a creat un blog – A Year of Reading the World – unde a făcut apel la cititori din întreaga lume pentru sugestii de cărţi reprezentative pentru țara lor. (Dacă vă interesează lista o puteți găsi dând click aici. ) Ca rezultat al acestui efort, autoarea va publica în anul 2015 o carte: Reading the World: Postcards From My Bookshelf (Citind lumea: vederi din biblioteca mea).

Și acum să discutăm puțin despre țara noastră. Autoarea a avut de ales dintre 4 autori. Prima opțiune, trebuie să recunosc că, deși admir foarte mult opera Hertei Müller, nu știu dacă a fost foarte corect recomandată – câți români au auzit de Herta Müller? Chiar dacă e o câștigătoare a premiului Nobel pentru literatură. Mulţi probabil o văd ca o nemțoaică. Cartea aleasă: Omul este un mare fazan pe lume (în engleză The Passport). Cartea, cu acțiunea plasată în anii ’80, îi are în prim plan pe membrii familiei Windisch care așteaptă să primească documentele de emigrare.

Ce-a de-a doua carte, care a fost și “câștigătoarea”, este scrisă de 2 frați despre care eu nu am auzit nimic până acum – Filip şi Matei Florian. Cartea lor în română poartă titlul de Băiuţeii, iar în engleză The Baiut Alley Lads și ne prezintă perioada anilor 78-80 prin ochii unor copii. Despre această carte, găsim scris și pe blogul lui Ann și, din câte se pare i-a plăcut, deși i-a fost puțin greu să înțeleagă totul – având în vedere că ea toată viața a trăit în monarhie.

p01cjw6pPe lista ei au mai fost și Cărtărescu (despre care vă voi povesti și eu într-o postare viitoare) și Eliade – dar nu sunt menționate titlurile. Oricum, la ei 2 nu prea am ce comenta toți ştiu… sau ar trebui să știe măcar puțin despre acești 2 mari autori.

M-aș mai întoarce puțin către primele 2 cărți. Oare chiar nu putem alege ceva să ne reprezinte în afară de perioada comunistă? Nu am trecut peste faza asta? Desigur, istoria nu poate fi negată și nici schimbată… și da, poate că erau și unele lucruri bune pe vremea aia… însă doar asta ne definește pe noi, ca popor?

Voi ce cărți i-ați fi recomandat? Eu probabil aș fi sfătuit-o să aleagă ceva de Cărtărescu… sau poate ceva clasic, deși nu ştiu câți dintre clasicii noștri au fost traduși.

Sursa principală pentru informaţii: bbc culture; sursa foto autoarea: idem

6 gânduri despre „Lumea în 196 de cărţi

  1. si eu tot un clasic as fi ales
    nu mi se par reprezentativi,dar Herta Muller a fost nominalizata probabil pe fondul acelor aniversari si festivitati de care s-a facut mare tamtam la acea vreme 😛

Lasă un răspuns

