Cafeneaua Soarelui · Dezbaterea de Vineri · La plimbare pe străduţă

Bârfa…

bârfa

Haideți să vorbim despre… bârfe!

De ce e privită bârfa într-un mod negativ? Până la urmă nu e normal ca atunci când te întâlnești cu o persoană să vorbești despre ce ai mai făcut, cu cine te-ai mai întâlnit și ce a mai făcut persoana respectivă? Nu e un act social? Bârfitul face rău sau poate fi și neutru din punctul ăsta de vedere? Cine bârfește mai mult:o femeie sau un bărbat, chiar se poate contabiliza cantitatea de bârfe per sex? Unde se bârfește mai mult: la țară, la oraș? Depinde de nivelul de educație?

Cam multe întrebări… haideți să le discutăm puțin! Eu vă spun părerile mele, corecte sau nu și apoi le aștept pe ale voastre!

De ce e privită bârfa într-un mod negativ? Deoarece persoanele care fac asta în mod regulat adesea o fac în scop negativ… le place să evidențieze lucruri urâte despre persoana bârfită (și dacă nu există – le inventează), însă există și bârfa nevinovată.

Până la urmă nu e normal ca atunci când te întâlnești cu o persoană să vorbești despre ce ai mai făcut, cu cine te-ai mai întâlnit și ce a mai făcut persoana respectivă? Nu e un act social? Imaginați-vă situația următoare: te întâlnești cu o colegă/un coleg de liceu după mulți ani. Nu ți se pare normal să îi povestești ce ai mai făcut? Să întrebi: „Cu cine te-ai mai întâlnit, eu m-am întâlnit cu X – știi cât s-a schimbat?” sau „Ai văzut că Y  s-a căsătorit?”. Asta e doar comunicare. Nu văd nici un rău în asta, nici măcar în a spune lucruri de genul „nu-mi place de Z. este prea…” – poate fi doar o părere! Și uite așa am răspuns și la întrebarea care venea după acest set: Bârfitul face rău sau poate fi și neutru din punctul ăsta de vedere?

Cine bârfește mai mult:o femeie sau un bărbat, chiar se poate contabiliza cantitatea de bârfe per sex? În general, bărbații ar spune că femeile sunt bârfitoare prin natură, că doar ele se îndeletnicesc cu așa ceva. Dar și bărbații bârfesc, haideți domnilor fiți sinceri! Uneori am auzit zicându-se că bărbații de fapt ar bârfi mai mult. Eu cred că toți bârfim, e în natura noastră e… informare cum spunea profa de engleză din liceu! Cantitatea de bârfe depinde de felul fiecăruia de a fi nu de ce are între picioare!

Unde se bârfește mai mult: la țară, la oraș? Cred că toți știți expresia radio șanț însă mă îndoiesc că doar oamenii de la țară bârfesc. E de-ajuns să scoți capul pe geam sau pe balcon și, fără nici un efort o să auzi ce se discută la bancă printre trosnituri de semințe în dinți! (Hmmm, poate într-o dezbatere viitoare vom discuta despre ce însemnă să fii țăran.)

Depinde de nivelul de educație? Oh, nu îi suport pe cei care au 15000 de diplome și nu bârfesc pentru că sunt culți. Da, sigur! Asta e ceea ce numesc eu ipocrizie crasă!

Și… încă o chestie despre bârfe, așa ca un mic bonus! Atâta timp cât nu are un scop rău nici nu cred că o poți numi bârfă ci doar o simplă conversație! Așa că ar trebui să fim mai atenți când o categorisim pe vecina de la 3 drept bârfitoare (deși se prea poate să fie și o bârfitoare malefică – asta a fost doar un exemplu).

22 de gânduri despre „Bârfa…

  1. În Grecia Antică, Socrate era renumit pentru respectul cu care îşi trata prietenii. Într-o zi, o cunoştinţă l-a întâlnit pe marele filosof şi l-a întrebat:
    – Ştii ce-am auzit despre prietenul tău?
    – Stai puţin, a replicat Socrate.
    – Înainte de a-mi spune ceva, aş dori să facem un test. Se numeşte testul Filtrului Triplu.
    – Filtrul Triplu?
    – Exact, a continuat Socrate. Înainte de a vorbi cu tine despre prietenul meu, ar fi o idee bună să stăm un pic şi să filtrăm ceea ce vei spune. Acesta este motivul pentru care îl numesc testul Triplului Filtru.
    Primul filtru este Adevărul.
    Esti absolut sigur că ceea ce vrei să-mi spui este adevărat?
    – Nu, spuse omul. De fapt, doar am auzit despre asta şi…
    – În regulă, a spus Socrate.
    – Deci nu ştii dacă este adevărat sau nu.
    Acum hai să încercăm şi al doilea filtru, filtrul Bunătăţii. Ceea ce vrei să-mi spui despre prietenul meu este ceva bun?
    – Nu, din contră…
    – Deci, a continuat Socrate, vrei să-mi spui ceva rău despre el, dar nu eşti sigur că este adevărat.
    Totuşi poţi să treci testul, deoarece mai este un filtru: filtrul Utilităţii. Ceea ce vrei să-mi spui despre prietenul meu, îmi va fi de folos?
    – Nu, nu chiar.
    -Bine, a concluzionat Socrate, daca ceea ce vrei să-mi spui nu este nici adevărat, nici bun, nici chiar folositor, de ce mai trebuie să-mi spui ceva?

    Despre mine pot să spun că n-am bârfit niciodată. Să-nţepenesc dac-am făcut-o! Aaaah! Iote mă ce junghi m-a lu..a….t…

    1. Hi, hi, buna asta cu Socrate. Abia astept sa o folosesc si eu la intalnirile cu una dintre prietenele mele. :)))
      Nu as putea face pe sfanta si sa spun ca nu barfesc. Mi se intampla si mie sa cad in pacat, insa ma deranjeaza cei cu care nu poti discuta nimic, absolut nimic altceva pentru ca au de forfecat toate cunostintele, toti prietenii, toate neamurile…

  2. Până la o vârstă am bârfit și eu, chiar cu plăcere aș zice, apoi mi-am dat seama că pe mine nu asta mă caracterizează. Adică cine bârfește cu o persoană, o face cu toată lumea!…Acum încerc să port discuții fără iz de bârfă(negativă-că eu doar așa o definesc), și să filtrez ce spun. Câteodată mai calc și-n străchini, că om sunt și eu!…:)))

  3. barfa inseamna sa spun cuiva ceva despre tine, iar tie sa nu iti spun niciodata care este adevarata mea parere. Atata timp cat spun ,,diana ma enrveaza cu nu stiu ce chestie” si vin si iti spun si tie,, fata, ce m-ai enervat atunci cand…” nu mai este barfa. Si nu, nu exista diferenta intre oamenii de la tara si oamenii de la oras in legatura cu barfa. :*

  4. Pentru mine, a bârfi este sinonim cu a vorbi de rău pentru că, de cele mai multe, cam în acest fel se desfăşoară „şedinţele” de bârfit. Nu doar că nu mă caracterizează aşa ceva, dar mi se pare o activitate specifică minţilor înguste şi nesigure pe ele. Îmi place să vorbesc despre mine şi despre cei pe care îi cunosc, dar în limitele bunului-simţ, fără a-mi da cu părerea sau a judeca. Nu putem şti ce se ascunde în spatele aparenţelor, aşa că, dacă am o părere proastă despre cineva, prefer să o păstrez pentru mine, nu să o împărtăşeşc prietenelor sau persoanelor cu care discut.
    Aşa că nu, nu sunt de acord cu bârfa, şi tocmai de aceea prefer să am puţini prieteni, dar în care mă pot încrede că nu mă vor plictisi, bârfind sau vorbind în numele altora.

Lasă un răspuns

