Amintiri blogosferice · La plimbare pe străduţă

Regulile scrisului (sau Cum scriem un articol de calitate)

cum scrii un articol de calitateNeața, dragii mei! Iată că m-am trezit cu cheful de a scrie ceva… Nu prea știam ce, însă, m-am tot gândit și mi-am zis: De ce să nu scriu eu un articol despre cum se scrie un articol… unul de calitate?

În primul rând să lămurim o chestie:  ce e un articol de calitate? Un cunoscut de-al meu ar spune că un articol de calitate e un articol la care ai făcut SEO la greu. (Unii se exprimă pleonastic și spun optimizare SEO – când O-ul ăla vine tocmai de la optimization – fiind bloggeri (cică) cu greutate presupun că ar fi trebuit să știe, în puii mei! Cel mai corect poate au îmbunătățit din punct de vedere SEO un articol sau post cum spun ei). Și tot mai mulți fac exces de SEO, iar articolele lor seamănă cu o înșiruire ilogică de cuvinte cheie printre care au mai aruncat la nimereală câteva cuvinte. Bine să-ți optimizezi articolele e o chestie utilă, practic îi arăți lui nea Goagăl că ai scris ceva pe un anumit subiect, iar traficul începe să crească (asta ca pentru persoanele semi-atehnice ca mine). Deci, chestia asta e bună, dar… fără exces!

Un articol lung? Sincer, știu și articole scurte de calitate! Dar, dacă vorbim iarăși în termeni SEO-iști sunt recomandate cel puțin 300 … de cuvinte! Însă tu poate scrii haiku, așa că nu te mai gândi la asta!

Fără greșeli gramaticale!!! Clar… ai grijă, totuși, știu mulți care fac exces de auto-corect și se aleg cu niște articole… țepene și cu greșeli. Scrie, citește, corectează! Dacă nu știi cum se scrie un cuvânt caută-l mai în DEX (dacă nu ai DEX, există dexonline).

Am vorbit mult și totuși parcă nu am lămurit ce e ăla un articol de calitate! Ei bine, un articol de calitate respectă anumite principii:

  • claritate – fără formulări ambigue sau circulare, greșeli, etc. Evită să faci „îngrămădeli” de cuvinte – spune ce ai de spus, evită să pui prea multe cuvinte, fraze, paragrafe inutile! Cu alte cuvinte, un NU mare pentru excesul de zel – te face să arăți rău!
  • fii „scurt și la obiect” – nu irosi nici timpul tău, nici pe al cititorilor
  • respectă scopul comunicării – de a transmite ceva informații (dacă textul e informativ), sentimente, stări, o anumită morală (în cazul textelor literare)
  • pune cuvintele acolo unde trebuie! La fel și cu semnele de punctuație! Ai habar cât schimbă o virgulă sensul unei fraze? Sau știi care e puterea unui cuvânt pus unde trebuie?
  • sinceritate – până la urmă totul se află! (asta e o regulă pentru orice!)
  • pune pasiune în ceea ce scrii, dar… nu exagera cu doza că o să începi să bați câmpii!
  • sofisticare și simplitate – exact! observați interdependența? Prea multă sofisticare e sinonimă cu opulența, ostentația, prețiozitate ridicolă… oricum ceva vulgar! Sofisticarea stă în simplitate!

Și, câteva ponturi:

  • recitește ce ai scris și corectează greșelile de orice natură!
  • mai citește o dată și vezi cum sună!
  • citește cărți, reviste de calitate, bloguri de calitate – o să îți îmbogățești vocabularul, o să descoperi stiluri de a scrie, etc.
  • respectă ce ai învățat în școala generală: „orice compunere are o introducere, un cuprins și o încheiere”!

La final, un mic sfat de la Madame de Charrière (o scriitoare olandeză din secolul 18): idelile trebuie să fie „clare”, iar exprimarea „simplă”. Neglijarea acestui sfat e de vină pentru cel puțin jumătate din scrierile proaste din lume –  și nu o spun eu, ci o spune F.L. Lucas autorul unei cărți de referință despre arta (și teoria scrisului): Style. An entertaining guide to recognizing and writing good English prose.

40 de gânduri despre „Regulile scrisului (sau Cum scriem un articol de calitate)

      1. Păi… cine trebuie, ar trebui să știe deja. Dacă nu știu, sau nu iau în considerare lucrul ăsta… paguba lor 😉

        1. Daaaa, clar! Sunt unii care scriu doar pentru google … dar google e din ce in ce mai destept. Si eu era sa fac parte dintr-un proiect in care mi se cerea asta, dar am renuntat. Sper ca persoana care a initiat acel proiect sa se trezeasca o data si sa vada ca asta nu e un lucru bun… mai ales ca acolo scrie o persoana draga mie care e foarte stresata din cauza SEO si a pretentiilor stupide ale „sefului”. Scuze pentru eventualele greseli, sunt pe telefon.

  1. exces de seo este un pleonasm. cum noul criteriu google este moz, în defavoarea lui page rank (care se pare că a fost lăsat de izbelişte de când cu acel update din greşeală dde anul trecut) a face seo devine o cerinţă importantă în social media, mai ales când ai blogul monetizat.
    în rest… calitatea e niţel relativă, mai depinde şi de publicul ţintă, de nişa pe care eşti.
    şi mă distrez copios: la cât de atehnicus sunt, ce gogoloaie am scris mai sus! 😀 😀 😀

    1. Eh… e bun si seo cand este facut cu cap, dar unii au dezvoltat o adevarata obsesie pentru introducerea de cuvinte cheie si unde nu este logic sa fie introduse…

  2. Acum că am învățat ,cred că pot să mă apuc de treabă 😉 . Teoria ca teoria dar, să vedem cum mă împiedic la practică , Sper să nu mă doară rău 🙂 O zi faină și mulțam’ pentru sfaturi 🙂

  3. foarte tare. prima data cand „ma documentez” pe tema asta 🙂 citind la tine desigur. N-am prins exact ce-i ala SEO dar am inteles ca alambicat si incalcit nu da bine 🙂 so thx I.! 🙂

    1. Eu am făcut un curs la facultate :)) și în engleză și în franceză despre ”exprimarea scrisă” aici v-am rezumat-rezumat-rezumat vreo 10 cursuri :)) SEO e bun, dar dacă te strădui prea mult, te pune nenea Gogu la colț!

Lasă un răspuns

