Biblioteca de pe Străduţă · La plimbare pe străduţă

Poezete pentru zile ploioase și nu numai

poezete pentru zile ploioase

 

De când lucrez la GoodRead.ro am avut ocazia de cunoaște și de a intervieva numeroși scriitori contemporani. Între aceștia se numără și Radu Bata – un „muncitor intermitent al cuvântului și al vieții ce supraviețuiește în «laboratorul său de balistică verbală»”. După numeroase volume apărute în Franța, unde locuiește încă din 1990, anul acesta a scos în sfârșit și o carte în limba română: Cod galben cu peștișori roșii.

Cartea am primit-o prin amabilitatea celor de la Editura TracusArte și urmează să scriu o recenzie (în adevăratul sens al cuvântului) pe GoodRead.ro. Articolul ăsta e mai degrabă o invitație la lectură. Personalitatea ludică de o creativitate debordantă a autorului este ilustrată în versurile sale. Albe sau cu rimă, sociale sau personale, poeziile  poezetele sale cu siguranță vor încânta pe oricine! Sunt de toate pentru toți!

Vă întrebați ce e aia o poezetă? Ei bine, conform declarațiilor lui Radu Bata  într-un alt interviu (acordat pentru Adevărul):

Poezeta e un poem mai relaxat, oarecum lucid şi aeropurtat. Poezia revelează posibilităţi, poezeta le reciclează. Să zicem că poezeta e o verisoara a poeziei care umblă mai despletită, mai puţin apretată, chiar când merge la concert.

Întotdeauna mi-a fost greu  să vorbesc despre versuri. Critica le omoară natura. Versurile se inspiră și nu se mai expiră!

cod-galben-pestisorii-250917Viziunea poetului e mereu unică, fiecare are propriul său mod de a privi lucrurile.  De pildă, în cazul de față, Radu Bata vede „România cu ochelari de ponei îndrăgostit: mi se pare o planetă de basm care-a luat-o prin păpușoi, cu niște dragoni la cârmă: niște balauri agramați care o învață să scrie. Cherchez l’erreur. «Literatura română contemporană» este o necunoscută cu care aș stabili o relație de proximitate fizică dacă ar fi și ea de acord.” (răspuns dat în interviul pe care i l-am luat eu). Însă, cel mai sincer (și greu de recunoscut) mi s-au părut următoarele răspunsuri:

Prima mea curiozitate (și cea mai mare): după mai multe volume scrise în limba franceză cum a fost să scrieți în limba română?

O experiență extremă. O decorporalizare pentru o reîncarnare. O călătorie astrală. Haina limbii materne va fi întotdeauna prea mare pentru travaliul meu de mic artizan lexicopat.

[…]

Românul s-a născut poet? Sau, măcar, e mai poet decât francezul?

Românul este împărat în țara poeziei. Francezul este guvernator. Apatridul e nebunul regelui.

Și deja articolul ăsta pare o analiză pe interviu, dar nu știu cum să surprind mai bine personalitatea acestui poet care poate învia / crea gustul pentru poezie în mintea oricui. Nu cred că e nici măcar o invitație (cum am spus la început) – e mai de grabă un articol Meet & Greet Radu Bata (pentru că merită). În plus, singura părere sinceră despre scrisul unui autor, ți-o faci doar citindu-l.

Și toate astea nu-s cuvinte mari, e de ajuns o poezetă pe zi și vă veți convinge. Eu așa citesc această carte, încă mai am… O să vă las, la final, doar una dintre cele care mi-au atras atenția:

IMG_20150704_134939


P.S

Citiți autori români contemporani – MERITĂ!

P.P.S

Nu am uitat de recomandări, vin și ele mai încolo.

Lasă un răspuns

