În trecere pe străduţă · La plimbare pe străduţă

De vorbă cu Adrian Stepan

THINK BIG

Pe Adrian Stepan l-am cunoscut în urmă cu aproape un an. În tot acest timp am lansat chestii mișto, am avut mii de ședințe de brainstorming (cu accent pe storming), dar am și învățat multe unul de la celălalt. Eu, de pildă pot spune cu mâna pe inimă că el e omul care m-a învățat că întotdeauna trebuie să… THINK BIG. Adi e cu siguranță un om ce trebuie urmărit: are un blog inspirațional  și tot felul de idei geniale. Trebuie să-l urmăriți, de aceea vă invit să-l cunoașteți.

adrian stepanCum s-ar descrie Adrian Stepan într-o singură propoziție?

Un om liber, deschis la minte, obsedat de antreprenoriat și de a creea lucruri mari, folositoare celorlalți.

Pui foarte mare preț pe dezvoltarea personală. Aș vrea să știu, totuși, ce te motivează cel mai mult să faci ceea ce faci?

E simplu: vreau să trăiesc cât mai bine, cât mai mult și să inspir și pe ceilalți să facă la fel. Mă îngrozește ideea de a trăi neînsemnat, de a face parte dintr-o turmă care nu merge nicăieri și care nu lasă nicio moșternire. Vreau să trăiesc, să gândesc în stil mare, să risc și să câștig. Vreau ca viața mea să fie o aventură continuă, o continuă descoperire a mea și a celorlalți. Legat de bani, și ei sunt o motivație pentru mine, dar indirect – ca indicatori al succesului.

 Cât de greu este să fii un tânăr antreprenor în România?

Încă nu mă consider un antreprenor pentru că sunt în curs de tranziție de la un freelancer la un antreprenor. Sunt undeva la mijloc. Cu toate astea, îmi propun ca într-un an sau doi, să pot spune mândru și mulțumit că se pot face afaceri profitabile în România, pentru că mi-am ales ca modele oameni de succes și nu-i ascult pe cei care se plâng de fiscalitate, de mentalitatea din țară, de cât de greu e să faci afaceri cinstit în România.

De unde atâtea idei de afaceri?

Dacă îți dorești să faci bani, vezi oportunități peste tot. De asemenea, majoritatea prietenilor mei sunt pe aceeași lungime de undă, sunt pasionați de antreprenoriat și vor mai mult. Pe măsură ce am învățat alfabetul banilor, am început să gândesc și să vorbesc tot mai mult despre antreprenoriat. În esență antreprenoriatul este și o exprimare a personalității și firii libere a omului; cel puțin asta cred eu.

Tu nu citești decât cărți de dezvoltare personală, marketing, antreprenoriat și totuși ai creat GoodRead.ro

Da, și lumea care află se miră. Mie mi se pare un lucru banal. GoodRead.ro e casa iubitorilor de lectură, a pasionaților de carte. Eu mă consider arhitectul casei, cel care a construit fizic această casă. Cei care scriu pe GoodRead.ro și cei care îl vizitează, sunt cei care dau culoare, care insuflă viață acestei case. Nu mi s-ar părea ciudat nici dacă aș fi fost un tip care nu citește deloc. Există o mulțime de antreprenori care nu se pricep la nimic, în afară de a strânge oamenii laolaltă atunci când identifică o oportunitate. Cei care au văzut de ex., Lista lui Schindler pot înțelege și mai bine mecanismele antreprenoriatului.

Te gândeai că o să ajungă atât de departe?

Absolut. În schimb mă întreb ce anume am greșit și unde puteam face mai bine. Think big, right?

Cel mai dificil moment de când ai înființat GoodRead.ro a fost…

Cel mai greu lucru e să găsești oameni pasionați, care să îți împărtășească viziunea și să te ajute să construiești. Încă nu a încetat să fie dificil asta 🙂

Să vorbim și despre lucruri plăcute: călătoriile. Ai vizitat de câteva ori Italia. Cum e pe-acolo în comparație cu România?

Oamenii sunt mai relaxați. Italia e o țară care te face să devii mai creativ, care îți insuflă o stare de ”pot orice”, mai ales dacă ajungi să vizitezi Roma și să cunoști o mică parte din ce a însemnat Imperiul Roman. Înveți ce înseamnă detaliul, ce înseamnă bunul gust, ce înseamnă să lași o bucată din sufletul tău în munca ta. Avem multe lucruri de învățat de la ei și sunt sigur că e reciproc. Ambele țări sunt deosebite. Important e să luăm acele puncte forte din culturile lumii și să le reproducem aici. Să învățăm ce înseamnă responsabilitatea, de jos până sus, în toate instituțiile statului, să învățăm ce înseamnă etica muncii, ce înseamnă bunul gust și ce înseamnă a fi orientat spre om, spre traiul și trăirile lui, experiența pe care o are în viața de zi cu zi.

Ți-ai deschide o afacere în Italia? Dar un site gen GoodRead.ro?

Cel mult un punct de informare turistică ca să-i ducem pe italieni în țară și să le vindem cât de mult putem 🙂

Ah, aproape că uitasem… ce ne poți spune despre Scriitorescu?

Mă bucur să văd oameni pasionați la treabă și cred că perseverența e singura cheie a succesului revistei. Potențial și unicitate are. Designerul, Cristina e grozavă și echipa redacțională e la fel cum o vedem și pe GoodRead.ro: energică, motivată și pasionată.

adrian stepan 2Tu mai ești și un promoter al vieții sănătoase. Promovezi alergatul și veganismul…

Exact, și fac asta în ideea că sănătatea e un element de bază în dezvoltarea personală. Degeaba devii bogat dacă nu ești sănătos. Apoi există și elementul speciesism. De când sunt vegan am început să văd altfel lucrurile, să am un alt respect față de mediu, față de animale, care sunt și ele viețuitoare cu drepturi egale la viață și care luptă pentru viață.

 Îți stabilești ținte? Atât profesional cât și personal.

Da, deși mai am mult de lucrat la a fi implementare, viteză, claritate, planificare etc. Sunt un elev dar vreau să cresc. Ideea e că nu pot funcționa fără ținte, fără țeluri sau vise. De fapt, cine poate?! Dacă nu faci asta, înseamnă că doar supraviețuiești de la o lună la alta, ești angrenat într-un joc pe care nu ți-l mai dorești. Dacă ceea ce faci, nu te face să visezi, înseamnă că faci ceva greșit – iar ăsta nu e un citat din ceva cărți, chiar simt și cred asta.

Superstiții ai?

Nu am, deși faptul că nu am crescut într-un mediu ”scientific” sau ”academic”, îmi aduce aminte atunci când văd o pisică neagră că alții ar scuipa în sân sau ar face 5 pași înapoi, cu riscul de a cădea într-o gură de canal. Nu cred în ghinion și noroc. Cred că lucrurile au importanța pe care le-o dai și că în viață există urcușuri și coborâșuri. Oamenii mai și cad, dar să țină minte că în cea mai mare parte a timpului sunt sus, în picioare, mergând, alergând, și e alegerea lor dacă vor să stea mult întinși pe burtă sau târându-se în genunchi.

Unde te vezi peste cinci ani?

Mă uit pe geam și plouă. Am luat o pauză ca să gândesc asta deși știu răspunsul. E foarte simplu ca să îl descopăr. La fel de simplu e și pentru tine. Îmi pun o întrebare simplă: ”ceea ce fac acum, mă ajută să ajung acolo unde vreau?”. Practic mă gândesc la cât de mult învăț, cât de mult sport fac, cât de mult mă îngrijesc de nutriție, cât de mult socializez, cât de mult cat să mă înconjor cu oameni ca mine, interesați să crească. Am preferat să vă spun toate astea înainte de a vă spune ceea îmi doresc și unde mă văd. Mă văd construind afaceri interesante și profitabile, fiindu-mi foarte clar ce înseamnă un startup, scalarea unei afaceri, dezvoltare, atingerea unui potențial maxim în ceea ce mă privește și de ce nu, un exit profitabil. Mă văd sănătos, energic, călătorind mai des, mai liber și independent.

8 gânduri despre „De vorbă cu Adrian Stepan

  1. „Mă îngrozește ideea de a trăi neînsemnat, de a face parte dintr-o turmă care nu merge nicăieri și care nu lasă nicio moșternire”. Si pe mine 😀

Lasă un răspuns

