Biblioteca de pe Străduţă · La plimbare pe străduţă

Leapșa printre cărțile contemporane românești

Știți deja că sunt un promoter înrăit al literaturii române contemporane. V-am scris de multe ori despre tendințe, despre scriitori și despre necesitatea și beneficiile cititului de cărți românești contemporane și o s-o mai fac. Îmi place tare mult să scriu pe acest subiect pentru a le arăta tuturor că și la noi (încă) se scriu cărți bune deși, recunosc, piața e saturată de cărți proaste ale unora care s-au visat scriitori peste noapte. Cum am mai spus, timpul va cerne oricum ce e bun de ce e prost… Dar astăzi nu vreau să vă scriu despre asta, e duminică – e cazul pentru ceva mai light. Așa că vă invit la o scurtă incursiune în literatura română contemporană – asta la sugestia lui Anto care mi-a oferit o leapșă de nerefuzat!

Primul autor român contemporan – ce carte ai citit?

Din valul mai vechi de autori români contemporani l-am citit pe Augustin Buzura. Romanul acela, Vocile nopții, mi-a rămas și acum în minte. Nu are cum să nu te bântuie. În plus, e o veritabilă lecție pentru toți cei care s-au născut după 89 – o radiografie sinceră și exhaustivă a societății din acea vreme. Totuși este o carte pe care o recomand mai rar, pentru că stilul în care este scrisă o face să fie destinată unui public mai elevat.

Apoi am trecut la Cărtărescu. Aruncați cu pietre în mine dacă vreți, dar mie îmi plac cărțile lui – unele.

Din noul val de autori români am făcut cunoștință mai întâi cu Natașa-Alina Culea. Poate din cauza asta îmi e dragă, pentru că la ea am văzut că da, se poate. Și, evident, am început cu Natașa, bărbații și pishanalistul. Bine, înainte mai citisem și vreo două cărți ale Răduleascăi – dar alea nu intră la categoria literatură.

De la ce autor român contemporan ai citit cele mai multe cărți?

Momentan Natașa-Alina Culea este la egalitate cu Monica Ramirez (fiecare cu câte patru cărți, dar având în vedere că seria Alina Marinescu este formată din șase romane, probabil că Monica o să ajungă în curând pe locul I).

Cuplul preferat din cărțile românești contemporane.

Greu de ales… Totuși, mi-a plăcut tare mult cuplul Nika – Carlos din Nopți la Monaco – deși nu au petrecut foarte mult timp împreună, întâlnirile lor au fost mereu unice.

Eroul din cărțile românești contemporane în mâinile căruia ți-ai pune viața?

Alex din seria Alina Marinescu. Mi se pare singura opțiune.

Fantasy sau romance românesc?

Romance – e mai pe stilul meu… deși nu-mi plac nici cărțile exagerat de dulci. Fantasy mai rar, deși am găsit câteva romane bune aparținând acestui gen scrise de scriitoare românce: Oana Arion, Theo Anghel, Doina Roman…

Cărți românești – nume românești? Sau cărți românești – nume străine?

Nu am preferințe câtă vreme cartea este bună.

Eroina preferată?

Din cărțile românești? Nicoleta (Nika) din Nopți la Monaco – deși alegerile ei nu sunt mereu cele mai fericite, Nika nu e genul de femeie care se descurcă indiferent de situație. Însă Alina Marinescu vine și ea tare din urmă, că așa-i șade bine unui agent Elite Special Ops.

Ultima carte românească citită?

Nopți la Monaco de Natașa Alina Culea.

Care este următoarea carte semnată de un autor român contemporan pe care ți-ai propus să o citești?

Am o listă destul de mare și nu știu de care să mă apuc. Am câteva serii neterminate: Alina Marinescu, Am murit, din fericire, Pragul, Ultimul Viking, Amanții. Strada cățelu 42 de Alina Nedelea e şi ea pe listă şi ar mai şi cărţile Cameliei Cavadia şi ale lui Dan Lungu. Asta dacă ne rezumăm strict la beletristică pentru că știți că sunt înnebunită după cărțile Aurorei Liiceanu.

Un mesaj pentru autorii români contemporani.

Continuați să scrieți. Ceea ce faceți voi contează foarte mult! Nu vă lăsați descurajați de starea pieței de carte din România și nici de vânzările exorbitante ale unora care nu au nimic de-a face cu scrisul (succesul lor e trecător). Valurile astea ale succesului se sparg repede. Sunt sigură că împreună putem schimba ceva, dar nimic trainic nu se construiește peste noapte.

Și-am încheiat pe ziua de azi! Voi ce credeți despre literatura română contemporană? Are ea vreo șansă în fața literaturii străine? Aștept răspunsurile voastre mai jos, în comentarii… sau, dacă vreți puteți prelua și leapșa – o las deschisă tuturor de data aceasta!

Sursa foto:

aimeelikestotakepics.deviantart.com

 

24 de gânduri despre „Leapșa printre cărțile contemporane românești

  1. A republicat asta pe by Natasha Alina și a comentat:
    Cuplul preferat din cărțile românești contemporane.

    Greu de ales… Totuși, mi-a plăcut tare mult cuplul Nika – Carlos din Nopți la Monaco – deși nu au petrecut foarte mult timp împreună, întâlnirile lor au fost mereu unice.

  2. Nu cunosc autorii români contemporani fiind plecat din tara din 2002,însa eu consider ca nu exista autori de carti „bune” sau „proaste”,iar cei ce scriu doar pentru a-si evidentia superioritatea,într-o competitie desarta a concurentei,cred ca vor esua mai devreme sau mai târziu,constatând în final ca eforturile depuse au fost o ‘goana dupa vânt’.
    Nu stiu daca exista azi,genii ale scrisului sau oricarei alte arte care vor fi pretuite peste generatii învingatori ai timpului,devenind nemuritori prin exprimarea operelor pe care le vor lasa mostenire.
    Faptul ca o idee are azi un succes fulminant,nu înseamna neaparat ca va dainui peste timp,putând fi doar efectul focului de paie.
    Personal cred ca, autenticele opere de arta,sunt cele realizate cu pasiune si implicarea sufleteasca,traite efectiv si afectiv de catre autor. Acestea,cu cât se învechesc devin mai valoroase,asemeni vinurilor de marca,iar timpul le mareste valoarea devenind autentice repere,comori rare,cautate si pastrate de cei ce le-au descoperit.
    Eu sunt un mare consumator de cuvinte,care-mi sunt alimente zilnice pentru suflet,însa întotdeauna selectez aceste alimente unele nefiind sanatoase,ba chiar otravitoare,ce pot genera grave afectiuni si chiar moarte sufleteasca.
    Anul trecut,fiind în tara mi-am cumparat cele trei volume „Fluturi” scrise de I.Binder,pe care eu le-am perceput ca pe un jurnal intim,menit sa elibereze sufletul de durerea acumulata de pierderile pe care fiecare îndragostit le parcurge mai intens sau mai putin intens,în functie de profunzimea implicarii sufletesti.
    Ultima pe care am primit-o prin curier a fost „Zuzu” un dialog virtual blogistic,dintre un el si o ea,expus între copertile unei carti,scris de A. Lasto (pseudonim) o autoare timida…enigmatica.

  3. Ce rapida esti!!!
    Ma bucur mult ca ai raspuns.
    Ca de obicei, raspunsurile tale sunt nu doar echilibrate, ci si foarte bine argumentate 🙂
    Duminica placuta in continuare!

  4. Salutare! Uite eu tocmai am incheiat Mastile fricii, scrisa de Camelia Cavadia. Mi-a placut. Intr-atat incat am sa ii citesc si a doua carte (prima publicata de scriitore), Vina.

  5. Din lista ta doar pe Nedelea am citit-o si tare mi-a placut pentru ca e reala, a suportat multe, nu se preface, nu joaca teatru aiurea(desi e actrita) si e frumoasa rau!!!! Carmen ps, si eu am in plan sa descopar autori noi, romani, timp sa am 🙂

Lasă un răspuns

