Biblioteca de pe Străduţă · La plimbare pe străduţă

Cel care mă așteaptă

6b652ed7fa49f13ecd5eec63556add2a

Sunt tare în urmă cu prezentările de cărți, știu… Însă chiar nu-mi dau seama cum de nu v-am scris mai multe până acum despre această carte pe care am citit-o de două ori chiar!

Din punctul meu de vedere, Cel care mă așteaptă este o carte care nu mai are nevoie de nicio prezentare: s-au scris sute de mii de rânduri despre ea. În termeni de analiză, nu știu cu ce aș putea veni nou (și oricum, știți că nu ăsta e scopul rubricii mele livrești).

Tema principală a romanului este situația femeii iraniene, personajul principal – Masumeh fiind un simbol al femeilor din această țară născute undeva la jumătatea secolului trecut. Societatea încă nu considera că fetele au neapărat nevoie de școală (chiar dacă multe o frecventau). Vârsta medie a căsătoriei era de 15 ani și, cum probabil vă așteptați,  părerile părinților erau decisive. După cum mărturisește și autoarea, „dacă la început prima cultura tradițională, foarte curând a fost subminată de mișcări sociale agresive.” Născut din dorința de a descrie efectele acestor schimbări asupra iranienilor, romanul lui Parinoush Saniee s-a bucurat de un real succes deși a fost interzisă de două ori în țara de origine.

Viața lui Masumeh a fost întotdeauna rezultatul deciziilor altor persoane, a tradițiilor, culturii și politicii acelor vremuri. În adolescență se îndrăgostește de un tânăr farmacist însă datorită exagerărilor fratelui ei fanatic, este forțată să se căsătorească cu Hamid. Acesta, spre fericirea, ei o lasă să se dedice studiilor, el nefiind de altceva decât de politică. Treptat, Masumeh va înțelege că idealurile soțului ei o forțează să trăiască într-o permanentă stare de neliniște.

Lipsa dreptului de a alege, fanatismul, tradițiile și mentalitățile greu de înțeles uneori chiar și pentru locuitorii Iranului sunt dublate de ideologii distincte, de dorința de a răsturna guverne. Cum să rămâi intact?   Pe măsură ce autoarea ne poartă prin toate etapele și schimbările prin care a trecut societatea iraniană, facem cunoștință cu o Masumeh care înfruntă toate obstacolele cu stoicism, chiar dacă urmele pe care acestea le lasă în viața ei sunt tot mai adânci. Ea este, fără doar și poate, o luptătoare pregătită oricând să sacrifice orice pentru copii ei. Masumeh este, înainte de toate o MAMĂ și asta se vede mai ales la finalul cărții.

Cel care mă așteaptă este o frescă fidelă a istoriei iraniene recente, dar și a obiceiurilor unei țări pe cât de fascinantă, pe atât de misterioasă – de parcă-ar purta în permanență chador (sau măcar rusari). Povestea e scrisă cu măiestria unei Șeherezade moderne care te prinde în mrejele ei și nu te mai lasă până nu te poartă, prin intermediul cuvintelor, prin toate ungherele poveștii: revolte, sentimente, dorințe frânte, speranțe, împliniri, renunțări.

Cui recomand această carte? Oricui! Voi ați citit-o?

 

25 de gânduri despre „Cel care mă așteaptă

  1. Orice este diferit si interesant intra in lista mea…si a multora ca mine asa plictisiti de viata simpla :))) glumesc chiar imi place viata simpla 🙂 dar recunosc si ca am nevoie de suspans si prefer sa-l gasesc in carti decat in viata. Am prea multe carti de citit, unele din ele deja cumparate…dar probabil ca ma voi interesa si de asta daca ma trasneste tare curiozitatea acelei societati.
    Numai bine!

  2. Nu am citit-o,însa din scurtul rezumat prezentat de tine,tinând cont de zona geografica si conditiile cultural-politice al femeii „MAMA” iraniana,cred ca intueisc cine este „cel care ma asteapta”.

  3. Am cartea, dar nu am avut inca rabdare sa o citesc
    De cateva luni imi este greu sa ma concentrez si, cu toate problemele din viata reala, nu am mai vrut nicio carte cu subiect greu
    Am reusit sa ma mobilizez sa citesc din cand in cand, dar greu de tot

  4. Am citit cartea si mi-a facut o mare placere lectura ei. Scriitura este foarte buna, chiar daca subiectele tratate in carte sunt dintre cele mai serioase modul in care sunt redate evenimentele este fluid si placut. Ma bucur ca ai prezentat-o!

Lasă un răspuns

