Biblioteca de pe Străduţă · La plimbare pe străduţă

Citește românește

98e6ea494faa22cc2aeecdf809a95c49

Știți deja că sunt tare în urmă cu prezentările de cărți citite (recenzii e mult spus și-am ajuns să urăsc acest cuvânt). Astăzi, fiind ziua mondială a cărții, m-am gândit să fac o scurtă trecere în revistă a unor cărți scrise de autori români contemporani despre care fie nu am scris deloc aici, fie am scris prea puțin.

Tare mult mi-ar plăcea să văd anumite prejudecăți lăsate în urmă. Sigur, se publică foarte mult și în ziua de azi a devenit un soi de modă să scrii cărți pe bandă rulantă chiar. Avem și scriitori buni, poate mai buni decât cei din afară, dar care din păcate nu dispun de aceleași mijloace de promovare și nici nu doresc să se preteze la un scris superficial doar de dragul de a lansa bestseller-uri vremelnice… Însă asta e o altă discuție, haideți mai bine să vorbim despre cărți.

lina

Primul om de povești despre care vreau să vă scriu astăzi este Lina Moacă. Probabil unii dintre voi îi știu și blogul, eu așa am descoperit-o și apoi i-am citit romanul de debut Despre oameni, îngeri și demoni. Cartea este centrată pe bine-cunoscuta luptă dintre bine și rău și-i are ca personaje centrale pe gemenii Willy și Lilly – Fii Luminii, două ființe supranaturale venite pe pământ pentru a cunoaște oamenii. O dată cu sosirea lor o adevărată saga începe. Cartea e scrisă într-o manieră genială, autoarea dând dovadă de reale abilități de povestitor.

O altă carte scrisă de Lina Moacă pe care am citit-o cu mare drag este Valuri de viață, o poveste despre o iubire improbabilă și despre o viață trăită printre secrete. O poveste palpitantă și puțin previzibilă pe care îmi este greu să o încadrez într-un singur gen literar, o s-o clasez la categoria „viață”.

Schimbând stilul, Lina dă dovadă de un cameleonism tipic autorilor cu adevărat talentați, care pot exploata mai multe stiluri nefiind nevoiți să meargă totă viața pe aceeași rută creativă. Nu i-am citit (încă) cel de-al treilea roman, Pași în trecut, dar sunt ferm convinsă că și aici autoarea își metamorfozează cu succes stilul de scriere. (P.S. Dacă vreți s-o cunoașteți mai bine pe Lina Moacă, eu i-am luat și un interviu pe vremea când scriam pe GoodRead.ro).

oana-3

Dacă tot vorbim de cărți WOW nu pot să nu vă scriu despre seria Ultimul viking scris de O.G. Arion (a.k.a Oana Arion). Victoria, o tânără cu picioarele extrem de bine fixate în pământ, se trezește în mijlocul unei aventuri ce are ca miză un tezaur viking blestemat (că nu se putea altfel). O poveste incitantă plină de creaturi fantastice, de legende și întâmplări  ieșite din comun. E, dacă vreți, un soi de basm presărat cu romantism și suspans și personaje vibrante.

O carte fantasy pe care o vor adora chiar și cei care nu sunt pasionați de fantasy pentru că e scrisă atât de bine și cu atâta pasiune încât e imposibil să nu te prindă. Unde mai pui că au curs râuri întregi de cerneală virtuală tot dezbâtându-se cine-i mai tare: Arrio, Ian sau Liam – nici eu nu știu sigur în ce tabără sunt, după două volume citite cred că primul e câștigător în cazul meu (subliniez cred).

Concluzionând, romanele Oanei Arion, sunt poarta către o lume fantastică, sunt adictive și extrem de bine scrise. Cum mai e puțin până la vară, vă spun sincer că se potrivesc cel mai bine cu o zi leneșă la plajă!

186x233-radu-gavan1455

La un moment-dat pregăteam un proiect literar inedit care nu s-a mai finalizat din motive independente de mine și pe care oricum nu le-am înțeles. Partea bună este că în timp ce lucram la acel proiect am reușit să cunosc mai bine scriitura lui Radu Găvan. La un moment-dat chiar m-am gândit să public interviul pe care i-l luasem aici, însă deja nu mi se mai părea de actualitate și, prin urmare, nu mai știu cât de util era să fac acel lucru. Dar, mai bine să vă vorbesc despre cărțile lui Radu Găvan, apreciate atât de cititori cât și de critici.

Primul roman al său, Exorcizat, a fost distins cu premiul de debut „Mircea Ciobanu”. Stilul brutal, viu, pragmatic și copleșitor a fost comparat cu acela a lui Chuck Palahniuk – expozant de seamă al nihilismului recent. Totuși, Radu Găvan are ceva ce-i face scriitura mai plăcută, mai suportabilă pentru cei care nu sunt neapărat amatori ai acestui stil. Să fie oare aerul autohton? Situațiile și frământările în care ne regăsim și noi, cititorii români? Personajul principal al acestui prim roman este un tânăr agent imobiliar care se luptă pentru supraviețuire în societatea zilelor noastre caracterizată prin corupție și lipsa moralei. Eroul este un inadaptat și, deopotrivă, un romantic care nu renunță la speranță.

Cel de-al doilea roman, Neverland, a primit în 2016 premiul „Alexandru Macedonski”. De data aceasta personajul principal este un tată chinuit de amintiri care își crește singur copilul. După cum puteți deduce, tema este similară cu cea a primului roman, supraviețuirea într-o lume fragilă, despre întuneric și lumina pe care o aduce zâmbetul unui copil.

Pe scurt, cărțile lui Radu Găvan sunt un soi de lovitură în moalele capului, scrie atât de bine încât (cel puțin pe moment) îți pierzi încrederea în umanitate… și totuși, chiar dacă nu-mi place, scriitura lui e o frescă sinceră a zilelor noastre.

prejudecati-livresti
sursa foto: Pinterest

Voi ați citit aceste cărți? Care v-a plăcut cel mai mult? Mie îmi e greu să aleg pentru că fiecare are un stil diferit de a scrie și un mod diferit de a vedea lumea. Pe Lina Moacă o admir pentru abilitatea de a se transforma, de a veni cu ceva de-a dreptul distinct de fiecare dată, dar și pentru sensibilitate. Pe O.G. Arion o invidiez pentru creativitatea de care dă dovadă și pentru dedicație (se vede că a studiat foarte bine subiectul și nu s-a aruncat să scrie pur și simplu o poveste despre vikingi). Iar despre Radu Găvan ce să mai spun? E unul din cei mai promițători scriitori ai noului val și își merită locul, scrie prea bine… poate concura oricând cu orice scriitor recunoscut pe plan mondial.

4 gânduri despre „Citește românește

  1. Mulţumesc pentru atenţia cu care tratezi subiectele astea, chiar mă ajuţi să-mi formez o primă părere. Recunosc, sunt în urmă cu cărţile de mai sus dar voi încerca să mă pun la punct. 😉
    Te pup! Zi cu soaaaree!

  2. Asemenea Potecutei multumesc pentru ca tratezi literatura romana 🙂 apoi recunosc ca nu prea citesc autorii romani, nu stiu de ce…. dar am sa încep să o fac pentru ca vad ca incepe sa se contureze frumos literatura română.

Lasă un răspuns

