Cafeneaua Soarelui · Dezbaterea de Vineri · La plimbare pe străduţă

Pe tine cum te cheamă?

Ne place să etichetăm oameni după culoare, haine, religie. Stereotipuri, asta sunt, stereotipuri născute din… frica/inconștiența/încăpățânarea de a nu întreba „Cum te cheamă? Cu ce te ocupi?”. Dacă ești negru ești țigan… și deci neam de hoț. Dacă ești musulman ești terorist. Blugi rupți, bocanci, ținte pe geacă – ești un bun de nimic.

Omul ăla pe care-l vezi pe stradă că merge cu mintea parcă-n altă parte și-mbrăcat prost, nu-i nebun. E un fost profesor care se gândește cu tristețe că lumea s-a întors cu susul în jos.

Am început să fim luați de curenții vremurilor noastre tulburi și duși tot mai în larg… cât mai departe unul de celălalt. Nu mai avem timp sau nu mai vrem să aflăm cine-i cel pe care-l vedem zi de zi și-l etichetăm.

Pe tine cum te cheamă?

Eu sunt femeie, iubită, fiică, soră, prietenă, blogger, scriitor, dependentă de ciocolată… Dar tu, tu cine ești? Asta e una din întrebările de vinerea asta… cealaltă e legată de toate stereotipurile astea: putem scăpa cumva de ele? (Pentru inspirație vă las chiar și-un discurs de la o conferință TEDx.)

27 de gânduri despre „Pe tine cum te cheamă?

  1. Putem scăpa de toate stereotipiile dacă ne schimbăm mentalitatea.
    Cine sunt eu? Un om! 🙂 O mamă, o femeie, o soție, o soră, o fiică, o persoană cu multe gânduri, blogger, autor … cititoare pasionată și multe altele care mai rămân de descoperit!

  2. Eu de mult timp încerc să nu judec oamenii după ceea ce par a fi, dar este destul de greu. O dată ce văd un om, în mintea mea se formează niște legături în câteva milisecunde: un băiat cu piele mai închisă la culoare, e țigan, ar trebui să am grijă, iau geanta și o țin mai bine. Pur și simplu, instinctual fac acest legături. Deși știu ca nu este corect și încerc să mă corectez. Dar cred că aceste instincte vin și din faptul ca suntem conștienți că lumea din ziua de azi este mult mai rea…
    Eu sunt o fată. Sunt fiica, sunt nepoată, sunt prietena, sunt colega de școală și de muncă, sunt bookblogger, sunt cititoare, sunt o dependentă de cărți, am o mulțime de definiții… și probabil se vor adăuga și mai multe pe parcursul vieții. 🙂

    1. E inevitabil să facem conexiuni de genul ăsta, ne sunt implantate încă de mici. Problema e, cred, modul în care alegem să exprimăm aceste idei. P.S. Mă bucur să te cunosc prin intermediul mini-prezentării 🙂

  3. Grea întrebarea ta. Nu ştiu dacă se mai poate scăpa de asta. Etichetele astea au lipici cam rezistent şi suntem şi noi insistenţi, apăsăm cu putere să fim siguri că nu se vor dezlipi.
    E răsturnată scara de valori şi avem repere false şi alunecoase, va fi greu să ne păstrăm echilibrul schimbând direcţia.
    Eu sunt Potecuţa. Un suflet care se caută printre cuvinte.

  4. Cam greu să scăpăm de ele, sunt adânc înrădăcinate în noi de atâtea milenii. Fiecare trebuie să vrea să renunțe la ele… Cum am mai spus, eu sunt Suflet, o visătoare ce-și poartă sufletul și chipul nemachiate. A da și dependentă de ciocolată și eu sigur 😀

  5. Legat de musulmani, am multe prietene de aceasta religie dintre care una singura este inchisa si e singura care isi aude injuraturi pe strada. Dar parerea mea este ca acest lucru spune mai mult despre cei din jurul ei, care eticheteaza fara sa cunoasca, nici macar nu stiu sa spun de ce se intampla acest lucru, avand in vedere ca Romania nu a avut de-a face cu atacuri teroriste ( ce nu pot fi legate de intreaga natie musulmana, daca tot ar fi sa o legam de asta). Pana la urma, cunoasterea bazata pe experienta interpersonala ne indeamna sa nu mai incadram pe toata lumea in aceeasi categorie, dar putini se opresc sa faca acest lucru inainte sa judece.

    1. Da, etichetându-i pe ceilalți le arăți tuturor trăsăturile tale proaste. Totul ar fi mai ușor dacă am încerca măcar să îi cunoaștem pe ceilalți…

  6. Ce frumos ai scris, Di! Nu cred ca vom scapa vreodata. Cel mai tare ma doare cand aud copii spunand :,, nu ma joc cu el ca e negru, albastru sau verde, roman, francez sau rom”.

  7. „Cunoaste-te pe tine însuti.” (Socrate)
    Suntem totusi atât de asemanatori.Doar simturile primare,perceptia aparenta ne face sa vedem diferente,perceptie ce distorsioneaza realitatea absoluta,incapabili sa privim dincolo de materia relativa moarta,a lucrurilor pamântesti prin Cuvânt si Spiritul Sfânt …
    Un Weekend însorit !

  8. Cum am mai spus si altadata, eu sunt un mister, chiar si pentru mine insami. Incerc sa fac ce a spus Socrate. 🙂 Cat despre aceste stereotipuri, ele fac fundamentul limitarilor pe care singuri ni le infiletam in minte (si cu ajutorul altora, uneori, dar totusi cea mai mare parte din raspundere ne apartine). Omul este viu, dinamic, se transforma, evolueaza, cum am putea sa il captam si sa il etichetam ca pe un exponat de muzeu? Incercand sa facem asta in timp observam ca propria noastra minte se blocheaza si da rateuri. Sau observa ceilalti. 🙂

  9. Păi la etichetat suntem cei mai pricepuţi, însă nu suntem singulari, corect, noi o facem cel mai bine. Și pe aici se „poartă” obiceiul, dar majoritatea au o aură a falsităţii pe care o foloses fie în scop comercial, sau fie pentru un alt scop anume. Ineresant articol, realist, autentic, foarte bun!

  10. Din nefericire, chiar dacă aceste stereotipuri nu au nicio utilitate şi nu ajută pe nimeni, gândul că vom putea scăpa vreodată de ele îmi pare unul destul de îndepărtat… aparențele nu sunt întotdeauna ceea ce par. Şi eu sunt retrasă, dar nu asocială. Şi eu am un pas grăbit, dar nu sunt indiferentă față de ceea ce se întâmplă în jurul meu. Şi eu ascult muzică în căşti, dar asta nu înseamnă că nu aş vrea un camarad cu care să discut. Mi-a plăcut articolul tău! Îți dau dreptate şi apreciez că ai scos înainte aceste aspect urât al societății ☺

Lasă un răspuns

