Biblioteca de pe Străduţă · La plimbare pe străduţă

Visele nu dorm niciodată

sursa foto: Pinterest

Vă ameninț de ceva timp cu recenzia asta, dar timpul meu parcă a intrat la apă în ultimele săptămâni. În fine, trecem peste asta. Iată că Natașa Alina Culea, writer extraordinaire, a ajuns la cel de-al cincilea roman – motiv pentru care fanatica din mine încă mai țopăie fluturând în stânga și-n dreapta pampoane precum o majoretă la o competiție de profil.

Cu fiecare roman sunt tot mai convinsă de stilul cameleonic al autoarei. Fiecare carte a sa e diferită, marcând câte o etapă în drumul spre desăvârșirea scriitoricească. Cu toate acestea, între primele patru romane se poate găsi un singur punct comun: pot fi încadrate cu ușurință în chick-lit deși (cum am mai menționat) temele diferă de la una la alta. Ei bine, tocmai am terminat de citit acest ultim roman și nu știu în ce categorie aș putea să-l încadrez (veți vedea de ce). După mine, Visele nu dorm niciodată este punctul în care Natașa Alina Culea atinge maturitatea literară (punct de reper ce se ivea încă de la Lupii trecutului. Sofia, dar nu era încă pe deplin conturat).

Spre deosebire de celelalte romane ale autoarei, în Visele nu dorm niciodată acțiunea parcă se desfășoară mai lent. Dacă până acum scrierile ei erau diafane, acest roman e un soi de catifea. Natașa Alina Culea este mai orientată spre trăirile interioare ale personajelor, caracterizările sunt mai fine și descrierile mai amănunțite – totul jucând un rol important în descrierea personajelor și înțelegerea acțiunilor întreprinse de aceștia.

Încă de la început, noul roman se remarcă prin rafinamentul scriiturii și prin descrierile laborioase. Natașa Alina Culea este o cititoare avidă de literatură clasică, aceasta influențându-i, în mod evident, personalitatea și modul de a scrie – deci nu ar trebui să mire pe nimeni eleganța emanată de rândurile ei.

Structural, Visele nu dorm niciodată este compus din două părți: Legămintele macilor și Arca celor 11 nopți. Aceste două secvențe sunt tangențiale, ce-i drept, dar, în același timp, sunt diferite. Prima parte este o disecție fină a relației bărbat-femeie, fiind presărată din belșug cu introspecții ce dau naștere unor adevăruri general valabile. Facem astfel cunoștință cu Lea Leroy – o scriitoare de succes trecută de 40 de ani prinsă între doi bărbați: Thiery (soțul cu care are o relație ce continuă din inerție) și Mark (evident – celălalt). Viața nu e deloc ușoară pentru Lea, iar ca să fie treaba treabă, propriile personaje îi vin în minte pentru a o sâcâi (și aici mă refer la Desegal).

Dorind să rupă acest triunghi vicios se refugiază într-un hotel din Elveția unde, datorită unei furtuni de zăpadă, se vede „prizonieră” alături de alte unsprezece persoane (și așa începe Arca celor 11 nopți). Întâlnirile acestor personaje, mai ales cele de la masă, dau romanului un aer profund balzacian înclinând și mai mult romanul spre clasicism. Însă faptul că a rămas sinistrată e lucrul cel mai puțin grav care i se întâmplă pe parcursul șederii, căci în hotelul respectiv se întâmplă lucruri bizare (ba chiar apar și două fantome simpatice) și nimeni nu mai este ceea ce pare. De altfel, trebuie subliniat și faptul că toți oaspeții sunt, de fapt, un soi de reflecție a unei trăsături de caracter pe care o posedă Lea. Astfel, cea de-a doua parte se distanțează ușor de prima printr-un amestec de real și fantastic presărat cu simbolism. Nimic și nimeni nu mai este ceea ce pare, iar la finalul celor 11 nopți Lea va ieși la suprafață schimbată (sau poate că nu iese, ci e doar o impresie!).

Visele-nu-dorm-niciodată-de-Nataşa-Alina-Culea1-196x300Și cam atât despre ce se petrece în roman, va trebui să descoperiți voi restul, știți că nu-mi plac spoilerele. Într-un articol anterior vă spuneam că asociez Visele nu dorm niciodată lunii decembrie. Nu am făcut această asociere datorită faptului că în peste 85% din timp eroina este înzăpezită, ci datorită sentimentelor transmise: necesitatea unui nou început, a unei reînnoiri, speranță, iubire.

Minusuri? Probabil v-ați întreba dacă există și minusuri. Personal, nu am găsit. Însă cititul e ceva subiectiv, depinde de gusturile cititorului, de experiențele acestuia, de starea de spirit uneori. Singurele probleme depistate sunt de natură tehnică, mai degrabă, unele pagini aveau literele cam șterse – dar poate am prins eu un exemplar mai prost tipărit. Oricum, nimic nu poate știrbi din plăcerea citirii unei cărți bune!

Voi ați citit cartea, ce părere v-a lăsat? Cui i-ați recomanda-o? Eu o recomand tuturor celor pasionați de frumos!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

43 de gânduri despre „Visele nu dorm niciodată

  1. Nu am avut prilejul sa citesc nici una dintre cartile autoarei, însa pentru a cunoaste un autor, mi-e suficient sa-i citesc si analizez lucrarile, iar aceasta recenzie (si altele) scrise de tine, este o farâma infima reprezentativa a personalitatii autoarei.
    Merci, draga Diana !

          1. Eu de când am început sa constientizez existenta, „visele” n-au dormit si n-au murit niciodata. Traiesc oarecum duplicitar dintotdeauna. Visele-mi sunt o a doua dimensiune a realitatii obiective ! 🙂
            O seara faina !

  2. Am citit toate cartile Natasei si sunt extraordinare toate. Fiecare mi-a ramas in suflet. Felicitari pentru recenzia minunata!

    1. Și eu le am pe toate, le-am citit în ordine cronologică și întotdeauna proaspăt ieșite de sub tipar 🙂 Natașa este o persoană deosebită și o scriitoare excepțională!

  3. Încă nu am reușit să citesc nimic de la această autoare, deși îmi doresc foarte tare, iar acest roman îmi face cu ochiul foarte tare. Felicitări pentru recenzia minunată! ❤

Lasă un răspuns

