Powered by Storytelling

Aceia dintre voi care mă urmăresc și pe Instagram știu deja faptul că mi-am propus să citesc câte un volum de non-ficțiune în fiecare lună. Am hotărât așa pentru că, până la urmă, mai e nevoie și de puțină informație în viața mea, iar cărțile sunt o sursă mult mai de încredre decât mass-media din punctul meu de vedere. Și chiar nu strică să mai înveți o chestie-două despre lucrurile care te pasionează.

Nu am stat prea mult pe gânduri după ce mi-a venit ideea asta și mi-am comandat două cărți de pe Books Express – o librărie online care nu încetează să mă surprindă prin atenția lor la detalii și sentimentul ăla călduros de prietenie pe care-l ai la fiecare comandă. Sigur, mai am prin teancul de cărți și Sapiens. O scurtă istorie a omenirii (luată tot de pe Books Express) dar cum îmi era aproape imposibil să o termin în luna martie mi-am zis că e cazul să-mi iau ceva cu pagini mai puține, dar… nu m-am putut decide așa că mi-am luat două cărți despre… știința de a povesti. Sigur veți spune că eu deja scriu povești pe blog, dar niciodată nu poți ști toate șmecheriile dintr-un domeniu, credeți-mă 🙂

Nu mai lungesc vorba, alegerea mea pentru luna martie a fost Powered by Storytelling de Murray Nossel apărută la noi la editura Publica.

Deși cartea lui Murray Nossel e centrată pe crearea de povești „care îți vor transforma comunicarea în afaceri”, multe din lucrurile prezentate pot fi aplicate și în cazul bloggerilor sau chiar în viața profesională a fiecăruia.

Murray Nossel este fondatorul Narativ, o firmă specializată în predarea conceptului de storytelling către companii cu scopul de a crea o conexiune reală cu clienții lor, dar și pentru branding, recrutare, inițiere, etc. Conceptul dezvoltat de Nossel pornește de la faptul că „pe măsură ce viețile noastre devin tot mai informatizate, puterea poveștilor va ieși la suprafață, făcându-ne mai umani” ( Faith Popcorn, fondatoare și CEO Faith Popcorn’s Brain Reserve ).

Powered by Storytelling pornește pe premisa că orice om e capabil de a spune o poveste. Însă pentru asta trebuie mai întâi să fie un bun ascultător. Astfel că bună parte din carte tratează ascultarea și eliminarea barierelor de ascultare – care (veți fi surprinși) nu se rezumă doar la vecina de deasupra care dă cu aspiratorul sâmbăta la 7:30. În afară de aceste bariere evidente (numite bariere exterioare) mai sunt și cele fizice, interioare, psihologice și relaționale.

Practic, ideea lui Nossel e următoarea: cum poți fi un bun povestitor dacă nici măcar tu nu-ți poți asculta povestea. Odată conștientizate aceste bariere, poți aprofunda metoda dezvoltată de autorul cărții și de colaboratorii săi. Aceasta se numește simplu – „Ce s-a întâmplat?” și vizează relatarea obiectivă a faptelor din perspectiva simțurilor.

Metoda propusă în Powered by Storytelling poate fi un real ajutor pentru cei care abia pășesc pe calea povestitului. Pentru a-ți croșeta cât mai bine povestea folosind metoda „Ce s-a întâmplat?” imaginează-ți că plasezi o cameră într-un unghi obiectiv iar aceasta va surprinde următoarele: „Ce ai auzit?”, „Ce ai văzut?”, „Ce ai mirosit?”, „Ce gust ai simțit”, „Ce ai atins?”. Simplu și concis – fără a exprima emoții, acestea trebuie lăsate la latitudinea auditoriului.

Evident, Murray Nossel prezintă în cartea sa elementele structurale ale unei povești. Căci, indiferent de lungime, orice poveste bună trebuie să aibă și o structură inteligentă pentru a reuși să creezi o conexiune cu cei cărora te adresezi. Cea propusă aici este una relativ clasică: introducere, intrigă și încheiere. N-are rost să intru în prea multe detalii aici, știți și voi la ce mă refer.

Powered by Storytelling cuprinde, pe lângă această teorie a povestirii, numeroase exemple de povești și întâmplări ale celor care au apelat la serviciile Narativ. În plus, în carte am găsit și câteva exerciții interesante pe care am de gând să le fac, iar rezultatele le voi posta aici, evident!

Mi-ar fi plăcut, totuși, să găsesc și mai multe exerciții de storytelling în stilul Narativ în carte. Acestea cred că m-ar fi ajutat mai mult. Însă, per total, pot spune că a fost o lectură cu adevărat utilă și o recomand tuturor celor care activează în blogosferă sau lucrează în domeniul comunicării.

41 de răspunsuri la „Powered by Storytelling”

  1. Incanu am citit Powered by Storytelling. Multumesc pentru recomandare. Pare o carte foarte utila pentru pasiunile mele. Culmea este ca o am deja in format electronic. E clar… a sosit momentul s-o citesc.

  2. Sunt pasionată de cărți din acest domeniu. Am auzit despre acest titlu, dar încă nu am citit cartea. E o recomandare bună.

  3. Wow, o carte cu adevarat utila pentru noi, cei cu scrisul. Ma bucur ca am aflat despre ea prin interemediul tau. Trebuie sa o citesc si eu! 🙂

  4. Personal, nu cred ca îti erau necesare aceste documentari, însa… „de gustibus non disputandum”.
    Eu consider ca orice dar, (har) este mostenit genetic, iar în evolutia spatio-temporala a existentei fiintei, în aceasta dimensiune materiala rational-sentimentala relativa a perceptiei 3D, cautarea, descoperirea, dezvoltarea si valorificarea propriilor „daruri” mostenite genetic, prin încredere, speranta, perseverenta, implicare pasionala si dragoste sincera pentru creatie si Creator, fara a te lasa influentata de critici si/sau aprecieri, deconectându-ti perceptia de la lumea exterioara, traind visul si imaginatia în taina Sufletului, exprimând rational sentimentele ce le experimentezi în simboluri, cuvinte si fraze, creatia ta se va realiza în timp de la sine, usor, lejer, relaxant, fara eforturi si va reflecta originalitatea geniului tau personal, inconfundabil, satisfacându-ti sinele si devenind o placere, un hobby, o dependenta asemeni cafelei de dimineata. 🙂
    O zi binecuvântata cu liniste, pace, bucurie si mult …har în toate, draga Diana !

    1. Mulțumesc, Iosif! Nu e vorba aici neapărat de scris povești, ci de redactat articole, de realizat prezentări… chestii mai tehnice un pic decât ceea la ce mă pricep eu.

    1. Și eu am mare grijă când vine vorba de cărți de dezvoltare personală, de obicei nu citesc acest gen pentru că mi se pare plin de generalități. Însă aceasta e o combinație între branding, marketing și un pic de dezvoltare personală. 🙂

  5. Si eu am citit o gramada de carti con-fiction la un moment dat. M-au ajutat sa-mi schimb perceptia asupra unor lucruri si sa stiu cum sa abordez o situatie in care am de pierdut.

  6. Si mie mi se pare important sa stii sa fii un bun ascultător. Și of..e o calitate tare greu de găsit. Dar uite că nu m-am gândit niciodată că arta de a asculta se poate transforma în arta de a povesti 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.