Winning the Story Wars – Războiul Poveștilor

Există cărți care te învață și cărți care îți schimbă complet perspectiva asupra lucrurilor. Winning the Story Wars a lui Jonah Sachs intră cu siguranță în a doua categorie (cel puțin pentru mine). Am citit cartea destul de ușor, având întotdeauna lângă mine agenda și pixul pentru a fi sigură că nu pierd vreo informație. Și, credeți-mă, chiar am avut multe de notat!

Câteva detalii „tehnice” despre Winning the Story Wars

Înainte de a trece la detaliile despre conținutul cărții cred că totuși este util să vin și cu niște precizări tehnice despre Winning the Story Wars. Am ales să citesc versiunea în limba engleză (apărută la Harvard Business Review Press). Aceasta nu doar că are o hârtie extrem de frumoasă (da, citesc și în format electronic, dar hârtia e hârtie), dar și grafica e excepțională! Ilustrațiile superbe (realizate de Drew Beam) parcă dau un aer și mai aparte cărții – până la urmă ce-ar fi o poveste bună fără un vizual bun? Acestea completează (și complimentează) perfect stilul de scriere al lui Sachs – un scris cursiv, ce pe alocuri aduce cu beletristica, nu cu stilul științific.

Dacă vreți să citiți cartea, dar ați prefera să o citiți în limba română – aflați că și acest lucru este posibil! Războiul poveștilor a apărut la noi în 2017 la editura Black Button Books.

Winning the Story Wars – scurtă prezentare

Winning the Story Wars / Războiul poveștilor pornește de la ideea că majoritatea mesajelor pe care brandurile vor să le transmită se sting înainte de a ajunge la noi. Doar puține reușesc să spargă barierele și reușesc asta folosind singura metodă ce poate atinge mințile și sufletele oamenilor și, de asemena, poate schimba comportamente. Această metodă este, evident, povestitul (sau sotrytelling-ul, dacă preferați așa).

Utilizând exemple din mitologie, advertising, istorie și psihologie, Jonah Sachs ne poartă în fascinanta lume a storytellingului. Citindu-i cartea am aflat cum social media este o întoarcere la tradiția orală (iar poveștile bune devin virale cu ajutorul acesteia). Am mai aflat cum oamenii de marketing au devenit creatorii de mituri ai zilelor noastre și cum branduri precum Old Spice și Nike au creat un buzz impresionant în jurul lor.

Deși este o carte ce vizează marketerii, Winning the Story Wars e o resursă extrem de utilă pentru toți cei ce lucrează sau cochetează cu domeniul comunicării (inclusiv bloggeri).

Poveștile și era digitorală

Pentru a înțelege mai bine războiul poveștilor ar trebui, mai întâi, să definim termenul „poveste”. Jonah Sachs consideră că definiția următoare este cea mai utilă:

Poveștile sunt un mod particular de comunicare al cărui scop este acela de a convinge auditoriul. Povestitorul reușește acest lucru plasându-și personajele (reale sau fictive) pe o scenă și urmărind acțiunile lor o anumită perioadă. Fiecare personaj urmărește un scop aflat în conformitate cu valorile sale și înfruntă dificultăți în atingerea acestuia.

Avem tendința de a asculta poveștile bine-spuse deoarece personajele lor ne servesc drept modele. Acestea pot fi de întinderi vaste cuprinzând întreaga viață a personajului, precum în cazul Noului Testament. Însă sunt și povești ce pot fi rezumate printr-o singură imagine – de pildă un cowboy călărind prin preerie. Nu formatul le definește, ci meajul, valorile transmise.

Totodată, oamenii iubesc poveștile despre personaje care nu se încadrează în tipare, care nu se conformează status quo-ului. Vrei o poveste care să aibă succes? Ei bine, trebuie să creezi un personaj care să iasă în evidență! Acest lucru este extrem de important în era noastră deoarece poveștile au trecut de la transmiterea pe cale orală la transmiterea prin canelele media. Acum, mesajul pe care le vrem să-l transmitem este la mâna publicului: îl vor shareui, posta ce au înțeles din el pe Facebook, dezbate pe bloguri, îi vor da like și chiar note. Adesea publicul face asta la cererea noastră, iar noi – creatorii de conținut – ne măsurăm succesul pe baza reacției lor.

Ideile din ziua de azi nu sunt „fixe” – ele se mișcă prin toate canelele de comunicare, sunt la dispoziția tuturor pentru a fi modificate, comentate. Dacă ar fi altfel, poveștile acestea ar muri. Acestea este (după cum spune Sachs) doar începutul erei digitorale.

Structura unei povești

Avem un personaj care iese în evidență, are valori și un scop. Dar ce facem cu el? Orice poveste are nevoie de o structură. În Winning the Story Wars aceasta este comparată cu o minge de baseball. La suprafață avem elementele vizibile: locul în care este plasată acțiunea, personajele și acțiunile acestora. Cunoscând aceste lucruri, avem impresia că știm totul. Însă cel mai important element se află dincolo de suprafață – mă refer aici, evident, morala poveștii. La fel cum materialul din interiorul mingiei îi determină forma, mărimea și greutatea – morala îi conferă poveștii structură și relevanță.

Mai lipsește ceva? Evident, intriga. Ce-ar fi o poveste fără un element declanșator al acțiunii! Așa că nu uitați de ea! Cum e umplutura pentru cozonac, așa e intriga pentru o poveste (cui îi place un cozonac fără umplutură?).

sursa foto: Pinterest

Cele cinci păcate mortale pe care le putem comite în războiul poveștilor

Evident, terenul pe care se desfășoară războiul poveștilor e unul minat. Jonah Sachs numește capcanele în care putem cădea „deadly sins” – păcate mortale. Fără a intra în detalii, acestea sunt:

  1. Vanitatea (dacă vreți un exemplu, gândiți-vă la legenda lui Narcis);
  2. Autoritatea (pentru a înțelege acest aspect trebuie să ne gândim la povestea Hainele noi ale împăratului – dacă nu o știți, căutați-o!);
  3. Minciuna / nesinceritatea (acest păcat este ilustrat de fabula Lupul în blană de oaie);
  4. Lauda excesivă (Vrăjitorul din Oz vă spune ceva?);
  5. Artificii amăgitoare (iar aici avem ca exemplu o poveste japoneză: Regele You).

Cum putem avea succes în războiul poveștilor?

Una din lecțiile cele mai de preț pe care am învățat-o din Winning the Story Wars / Războiul Poveștilor este că pentru a avea succes trebuie să respecți trei reguli simple:

  • Fii interesant.
  • Spune adevărul.
  • Trăiește adevărul.

În era digitorală aceste trei principii sunt mai relevante ca niciodată. Însă ce presupun ele mai exact va trebui să aflați din carte!

Fotografie de rawpixel.com pe Pexels.com

O scurtă concluzie despre Winning the Story Wars

Winning the Story Wars / Războiul Poveștilor este o carte mai mult decât utilă, dar am mai spus asta deja. Din ea am învățat câteva lucruri noi și foarte utile despre storytelling (pe care le voi aplica pe blog, dar și într-un nou proiect despre care veți afla mai multe curând). De asemenea, datorită numeroaselor analize de reclame parcă privesc cu alți ochi spoturile publicitare (ah – și campaniile electorale, găsim și astfel de analize).

Sper că acest articol vă va fi fost de folos! Iar dacă v-am făcut curioși, găsiți versiunea în limba română a cărții aici. Sau, dacă vreți să citiți versiunea originală – o veți găsi pe Books Express.

20 de răspunsuri la „Winning the Story Wars – Războiul Poveștilor”

  1. Este o carte care după descrierea superbă făcută de tine, nu prea mă încântă..îmi plac foarte mult cele de dragoste,suspans,viața reală….oricum un articol Oauu ca de fiecare dată 😁😁

    1. Nu e literatură, da, dar e o carte utilă pentru cei care vor să aibă succes în blogging, marketing… Dacă vreodată vei avea nevoie de anumite informații, ți-o recomand 🙂

  2. Da, interesanta cartea, dar- cum se spune- viata bate filmul! In Romania, marketingul este atipic si totul devine complicat cand vrei sa lansezi un produs!

  3. Foarte interesant. Stiu ca nu numai stilul conteaza ci si felul in care este construita povestea si cat de autentice sunt personajele si ca de interesanta e intriga. Aplic acusica la povestea mea de dragoste cu fluturii

  4. Mi-a placut mult prezentarea. Imi plac astfel de carti, gasesti intotdeauna idei noi sau te fac sa privesti altfel lucrurile. Si chiar daca citesti despre idei de marketing care le stii deja, intrebarea e le stii doar sau le si aplici.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.